Masterpiece

lördag 5 september 2015

The beautiful light at Skagen

En weekend-resa till vackra Skagen i slutet av augusti...med jobbet. För bra för att vara sant!
Min packning bestod så gott som uteslutande av kamerautrustning och ett par extra skor. Anlände på lördag förmiddag i strålande sol och 22 graders värme. Så underbart!! Det skulle bli sen incheckning på hotellet så efter en god lunch i hamnen och ett besök på Skagenmuséet passade jag på att hyra en cykel för att ta mig till det förtrollade Grenen, platsen där två hav möts och ljuset är lika fantastiskt och  magiskt som på de berömda Skagenmålningarna. Det kändes som om man flög fram på cykeln då de få kilometrarna var helt utan backar...
Parkerade min cykel bland några få andra hyrcyklar och en handfull bilar. Inte mycket turister nu så här i slutet av augusti. Vandringen i sanden var lite som känslan att pulsa i snö, och det är ju en liten bit att gå innan man kommer fram till den magiska plats där haven möts. Det sena eftermiddagsljuset var ytterst skiftande och det var ömsom sol, ömsom tunga moln på himlen. Hade en bra känsla där på min ensamma promenad, tänkte att det var alldeles för längesen jag besökte denna underbara plats i Danmark och hur gärna jag skulle vilja återvända lite längre fram i höst.
Passade också på att experimentera lite med slutartider och nya filtret för att försöka fånga ett måleriskt ljus  över Västerhavet. Det var spännande och kul och tiden bara försvann!!
Här visar jag några av de bilder som kom till där ute på Grenen, detta magiska ställe och helt ute på toppen av Danmarks absolut nordligaste plats. Skagenlyset!






















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar