Masterpiece

lördag 22 mars 2014

Häng med på min resa till Japan!

I morgon är det då äntligen dags att börja den långa resan till Japan, den uppstigande solens rike, och hälsa på sonen som studerar där på andra sidan jorden. Det ska erkännas att jag har en väldig resfeber och att jag har gått igenom min packning om och om igen för att vara säker på att jag inte har missat något. Jag gjorde en kontrollvägning och upptäckte att jag ligger farligt nära maxvikten på 20 kg. Men då har jag ju en massa grejer som sonen har beställt från Sverige och som inte ska med tillbaka sedan. Men,,,nu frågar jag mig själv,,, är det verkligen nödvändigt att dra med tre par byxor och tre par skor för ynka två veckor. Eller har man drabbats av storhetsvansinne när man för en gångs skull får packa en riktig resväska efter alla semestrarna på motorcykeln med MYCKET MINIMALISTISK packning??? Efter betänketid har jag i alla fall bestämt mig för att kameraväskan bara kommer att innehålla kameran och ett enda objektiv, nämligen normalzoomen 17-55 mm f/2.8. Detta för att jag misstänker att det kommer att bli alltför tungt att släpa runt på utrustningen annars, i synnerhet som jag tror att jag kommer att få gå mycket och länge om jag känner min son rätt...det finns en mikroskopisk möjlighet att även makrot får hoppa ner i handbagaget i sista sekunden. Jag menar, tänk att vandra runt i fantastiska japanska trädgårdar utan makro...hur skulle det vara egentligen. Nja, jag får nog packa ner det också men sen är det STOPP. Och jag kommer nog att snegla på en micro 4/3 kamera eller en bättre kompakt i elektronikens förlovade land!
Nu håller jag tummarna för att jag ska få uppleva sakura, körsbärsblomningen under min vistelse i Kyoto. Prognosen är 25-28 mars och det skulle vara helt perfekt, men man vet ju aldrig. Det är väl som med SMHI här hemma. Det slår aldrig in!
Det ska bli så spännande även om den långa flygresan känns lite pirrig att göra helt själv. Men lite äventyr har man ju i blodet...
Är det någon som har tips på spännande saker och upplevelser i Japan och främst i Kyoto / Osaka är jag jätteglad om du vill dela gärna med dig här!
Så häng gärna med i min reseblogg och jag hoppas att jag kommer att kunna visa många bilder från ett annorlunda och intressant land...
Sayonara, nu åker jag!!
(Fotot är taget i Kyoto av Viktor Lindelöw)

1 kommentar:

  1. Vi ser fram emot att följa din resa med spänning Liselotte! Ha det underbart!

    SvaraRadera