Masterpiece

tisdag 25 mars 2014

Konnichiwa Kyoto

Äntligen framme i Japan, Kyoto. Så härligt att få träffa sonen igen och för en gångs skull var det han som stod på flygplatsen för att möta mig och inte tvärtom. Lite märkligt att resa framåt i tiden så många timmar men eftersom jag inte sov en blund på planet kunde jag lägga mig nästan direkt här och är nu i kapp med tiden. Vaknade till ett brusande Kyoto och 18 graders värme och efter en snabb frukost gav vi oss ut på den första sightseeingen i staden. Sådan tur att jag har egen guide, undrar hur jag ska lära mig att hitta här på egen hand...trots att staden är uppbyggd efter rutnät känner jag mig helt förvirrad än så länge. Tunnelbana till Gion, den äldre delen av Kyoto med många tempel och trädgårdar. Det är så gammalt och modernt på samma gång, här utbildas fortfarande riktiga geishor som väljer ett liv utan familj för att underhålla gäster med dans, spela shamisen och tedrickning.
Så vacker staden är och så otroligt rik på den japanska kulturen. Det finns nog mycket att uppleva här. Idag orkade vi bara ett smakprov innan kroppen och benen sa stopp men vi hann med att dricka kaffe på ett traditionellt japanskt ställe där vi satt på golvet vid ett lågt bord och en underbart vacker trädgård utanför de stora glasdörrarna.
På jakt efter körsbärsträden upptäckte vi att de inte riktigt kommit igång i blomningen ännu men knopparna är stora och ser sprickfärdiga ut. Hoppas, hoppas, hoppas att jag hinner få vara med om sakuran; hänryckningens tid! I en park hade de värmt upp träden så att de slagit ut och vi fick ett smakprov på allt detta rosa vackra.
Dagen avslutade vi på en lokal sushiresturang där vi njöt av helt färsk och nylagad sushi. Det var bara att ta för sig av sushin som åkte runt på ett rullband. När man skulle betala räknades tallrikarna ihop...
I morgon ska vi försöka delta i en traditionell teceremoni och "Filosofens promenad" längs den körsbärsträdskantade kanalen i Kyoto.
Det känns fortfarande helt overkligt att vara här, jag ser så mycket framemot att få se och uppleva en del av Japan under min tid här. Men jag förstår att jag får stryka mycket från min lista då tiden inte kommer att räcka till...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar