Masterpiece

lördag 3 maj 2014

Gåtfulla, mytomspunna och spännande Japan

Mina bestående intryck är en fascination av det lite gåtfulla landet med sin blandning av gamla traditioner och modernt. Man blev liksom aldrig klok på det, ibland kändes det som om man kastades mellan helt olika tidsrymder på bara några sekunder. Ena stunden öppnade man dörren till en offentlig toalett som bara var ett hål i marken, andra stunden en hightech-toa med uppvärmd sits och massor av inställningar. Bakom ett glasfönster satt gamla män och spelade brädspel, bakom ett annat fönster var det värsta spelhallen. Och alla ljud överallt, talande sopbilar, elektroniska utrop, larmande spelhallar. Ändå kunde man liksom uppleva en tystnad som nästan var vördnadsfull på många sätt. Man gapar inte i Japan, utan uppträder lågmält och dämpat. Trots allt. Och det gjorde intryck på mig!

En otrolig upplevelse var när vi gjorde en tur upp i bergen för att komma närmare Mount Fuji, eller Fuji-San som man säger. Först åkte vi från Kyoto med shinkansen ett par timmar och sedan ytterligare nån timme med buss. Och hela tiden regnade det som om himlen hade öppnat sig. För om det regnar i Japan så regnar det rejält. Vi hade bokat rum på ett litet guesthouse i Hakone och det var min första upplevelse av ett hotellrum i japansk stil. Och som inkluderade en japansk pyjamas som man kunde ta på sig inför kvällen med hjälp av en instruktionsbok. Det bästa var att de hade eget "onsen", bad i vattnet från heta vulkankällor som är mycket mineralrikt. Man fick njuta av detta bad helt för sig själv och det var ljuvligt. Passade på att boka både kvälls- och morgonbad! Nästa morgon strålade solen återigen och vi fick uppleva ett mäktigt Fuji, en magisk och häftig känsla! Tog linbanan till 1100 m. höjd, Fuji är 3700 m.ö.h. Det var ett riktigt vulkanlandskap med flera aktiva vulkaner i området och det stank svavel...En liten specialitet var att man kunde köpa svarta ägg som kokats direkt i källorna(!).

Väl tillbaka i Kyoto hade körsbärsblomningen exploderat och sakuran var i full gång. Man firar hänryckningens tid när de många körsbärsträden står i blom och det är lätt att förstå varför. Det var enastående vackert med alla dessa körsbärsträd i ljusrosa skrud, och det gäller att passa på att njuta för det varar bara några dagar. Hela staden var som en enda cherry blossom, man kunde t.o.m. köpa te med körsbärsblommor. Vackert med dessa blommor i koppen; men en vidrig smak då blommorna legat i salt. Det var som att dricka en kopp varmt havsvatten. Däremot var Sakuraglassen riktigt god och söt!!

Nu är jag hemma igen sedan ett par veckor, men det går inte en dag utan att jag tänker tillbaka på min resa och det känns ofattbart att det gick så fort. Jag var så full av intryck att det tog lång tid att sortera dem ordentligt, jag är nog inte färdig med det ännu. Men jag hade en underbar tid hos sonen och hans flickvän som var enormt vänliga och tog mig med överallt. Det fanns så otroligt mycket att se och uppleva och jag hade kunnat spendera ytterligare flera veckor bara i Kyoto. Men allting har ett slut och det blev dags för mig att åka den långa resan tillbaka till Sverige. Jag skulle absolut kunna tänka mig att åka tillbaka igen!






















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar